Tazkirah 4 : Mencari Kelemahan Diri


MENCARI KELEMAHAN DIRI

KITA terlalu banyak memikirkan apa yang berada di luar kita. Ramai orang menginginkan orang lain berubah. Malah, kadang-kadang kita berkeinginan tetapi tidak kesampaian. Kita mahu negara kita berubah. Kita mahu orang berubah, kita bercita-cita mahu ubah orang lain tetapi malangnya diri kita tidak mampu diubah.Kenapa kita tidak mampu mengubah orang lain?
Antara sebabnya kita tidak pernah memberi masa bersungguh-sungguh untuk mengubah diri sendiri atau pun sibuk nak mengubah orang lain akhirnya diri sendiri tidak berubah. Rahsia mengubah orang ialah dengan mengubah diri sendiri. Bukan hanya sekadar hanya pandai bercakap tetapi laksanakan apa yang dicakap. Betapa besar pun hasrat untuk mengubah orang lain sekiranya tidak dimulakan dengan diri sendiri ia akan menjadi hampa. Kadangkala hasrat untuk mengubah orang lain akan menjadi bahan ketawa . Orang di sekeliling kita akan menyaksikan cakap tidak serupa bikin yang kita laungkan. Kita melaungkan ‘hendaklah kamu bersyukur ‘ tapi diri sendiri tak pernah menampilkan sikap bersyukur. Kita menyuruh orang lain mencari keberkatan tapi kita sendiri melakukan perkara yang tidak diberkati Allah.
Sebelum kita di terima bekerja iaitu semasa sesi temuduga sudah pastinya kita telah berjanji akan menjalankan tugas dengan sebaik mungkin tapi malangnya bila kita telah diterima bekerja wujud sikap kerja asal siap, kerja last minit , kerja janji ada, kerja bertangguh dan sebagainya.
Firman Allah swt dalam surah al Isra’ ayat 36: Dan tepatilah janji kerana setiap janji itu akan dipersoalkan pada hari akhirat

Sabda Rasulullah saw : “ tanda orang munafik ada tiga, apabila dia bercakap dia bohong, bila berjanji dia mungkir , bila di beri amanah dia khianat” Kalau kita hendak membina rumah apalah ertinya kita memikirkan dinding, pintu dan atap sekiranya tapak asas tidak kita bina. Kata pepatah Arab “Mulakan dengan dirimu,” .
Inilah kunci orang yang berjaya. Berani mengejek itu mudah, berani mengata itu mudah, berani berhujah itu mudah tetapi tidak ramai orang yang berani melihat kekurangan diri sendiri.
Ada segelintirnya juga sangat berbangga dengan kelulusan yang dimiliki. Berbangga ada Ijazah, berbangga ada PHD dan lain-lain. Berbangga sijilnya dikitiraf JPA, diiktiraf LAN dan pelbagai-bagai pengiktirafan dunia yang lain. Tapi apalah gunanya pengiktirafan setinggi melangit jika kita yang kononnya berkelulusan tinggi tapi buat kerja asal siap, janji hantar. Maka jadilah kelulusan yang diktiraf JPA tadi sebagai Janji Pandai Ampu (JPA) dan kelulusan yang diiktiraf LAN tapi sebagai Loncat Atas Neraka (LAN) kerana mereka ini tidak amanah , berpura-pura dan tidak jujur dalam tugasan seperti mengambil rasuah, kerja sambil lewa, zalim, tidak adil , mencuri masa , seleweng dan sebagainya.

Golongan ini memburu kelulusan bukan utk meningkatkan ilmu tetapi semata mata untuk meningkatkan gaji, kedudukan,pengaruh atau untuk berbangga bangga dengan kelulusan yang ada, berbangga ada ijazah ada Master, ada PHD tetapi kualiti kerjanya tak setaraf, tak seberapa dan tak berbaloi dengan kelulusan yang ada…. Firman Allah swt dalam surah Al-Qasas ‘ Sebaik-baik pekerja ialah orang yang kuat dan jujur’

Allah akan menilai seorang pekerja bukan berdasarkan tinggi mana kelulusannya tetapi berdasarkan keupayaan menjalankan amanah . Rasulluah SAW bersabda “ Sesiapa yang telah mengambil upah (gaji) Allah akan menghisabnya berdasarkan amalannya. ‘

Sebagai contoh, kita tentu mengenali seorang ahli korporat Malaysia yang terkenal Tan Sri Syed Mokhtar bin Syed Nor Al-Bukhary. Beliau sebenarnya hanya berkelulusan Tingkatan 5 dan tak ada walaupun kelulusan sijil dari mana-mana universiti sehingga kini . Namun, ini tidak bermakna beliau seorang yang tidak berilmu. Kebanyakan ilmunya diperoleh melalui pengalaman secara langsung . Sejarahnya beliau hidup dalam keadaan yang serba kekurangan hinggakan rumah kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang, Kedah tidak mempunyai katil, meja mahupun kerusi. Kerjanya masa kecil membantu ibunya menanam sayur-sayuran dan jual di pasar selain itu beliau menjual roti canai di pasar yang sama . Beliau meniaga hari ke hari. Kini dimana beliau ? Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1.67 bilion dan banyak menderma melalui Yayasan Al-Bukhary. Ini adalah sikap beliau yang gigih bekerja dan tak pandang belakang. Ini membuktikan di mana ada kemahuan di situ ada jalan .

Saydina Umar pernah berkata kepada pegawai-pegawainya :-

“ Sesungguhnya orang yang kuat bekerja itu ialah orang yang tidak menangguhkan kerja-kerja hari ini kepada hari esok. Mereka yang melakukan demikian akan dibebani dengan timbunan kerja sehingga ia sendiri tidak tahu yang mana satu yang harus diutamakan’

Kata seorang ahli falsafah Edward Yong “ Penangguhan Adalah Pencuri Masa” mencuri dalam Islam hukumnya haram dan berdosa. Tak jatuh berdosa kalau impikan rumah besar, hari ini rumah teres , 5 tahun lagi impikan rumah banglo, tak mengapa Baiti Jannat rumah ku syurgaku , tak berdosa impikan kereta besar hari ini kereta Kancil tahun depan nak pakai Toyota Wish silakan itu impian! tapi asalkan ianya mesti diperolehi dari sumber yang halal, mampu serta tidak lupa akan segala perintah Allah bukan seperti Qarun yang kufur .

Ramai orang berani melihat kekurangan orang tetapi jarang orang berani membincangkan kelemahan diri sendiri. Sebenarnya mengubah diri tanpa sedar adalah cara terbaik untuk mengubah orang lain. Walaupun tidak sepatah kata kita ucapkan untuk ubah orang lain, perbuatan kita yang berubah itu akan menjadi contoh yang sangat bererti bagi orang lain. Jadi kerja jangan banyak cakap…. Tapi buat dan buktikan… buktikan hasil kerja yang bagus bukan cakap macam bagus!

Memang pengaruh dari kegigihan untuk mengubah diri tidak akan cepat dirasakan. Tetapi percayalah ia akan membekas dalam minda orang lain.Makin lama orang akan buka mata dan terdorong juga untuk turut sama berubah. Lantas bagaimana kaedah mengubah diri terlebih dahulu ? Ada 6 langkah.
6 langkah tersebut ialah - Pertama: Mulalah dengan mengubah diri sendiri. Bagaimana mungkin kita mengajak orang berubah sedangkan kita tidak berubah. Kita cakap macam bagus tapi kerja tak bagus. Kita suruh orang lain bersyukur kita pun nampak tak berapa bersyukur. Jangan jadi seperti 'ketam mengajar anak berjalan betul' nanti cakap tidak serupa bikin.
Kedua: Mulakan dengan melakukan perkara yang kecil. Perkara yang kecil-kecil jika dilazimi akan membantu dan memudahkan untuk melakukan yang besar-besar. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Perkara yang kecil jika sering diabaikan nanti berjangkit yang besar pun akan mudah diingkari. Banjir besar diawali dengan titik-titik hujan yang kecil.
Ketiga: Mulakan sekarang! kata orang putih (Do it now). Jangan bertangguh lagi. Semakin bertangguh semakin melarat. Masalah yang kecil-kecil akan jadi besar jika dibiarkan.
Keempat: Paksa diri dengan sepenuh hati. Nafsu jika tidak dilawan nanti jadi degil.
Kelima: Belajar menghukum diri sendiri. Jangan rasa diri terlalu bagus, orang lain tak bagus tak ada kelulusan, tak layak dan sebagainya. Kalangan sahabat nabi pernah menghukum diri dengan berpuasa kerana asyik menyalahkan orang lain.
Keenam : Kena ulang dan ulang dan ulang kebaikan sehingga sebati dengan diri

No comments:

Post a Comment