ADA APA DENGAN GAHARU ??


Kata orang tua ' sudah gaharu cendana pula sudah tahu bertanya pula....' Apa ada dengan gaharu? kenapa orang sibuk untuk tanam gaharu? betul ke harga gaharu lebih mahal nilainya dari emas? Persoalan demi persoalan menerjah di ruang fikiran ketika mana seorang sahabat lama saya Saudara Zulkifli Omar mempelawa saya memulakan projek penanaman gaharu.
Akhirnya saya sudah 'terjebak' dengan projek penanaman gaharu sebanyak 1,000 pokok dengan usahasama seorang rakan di Kg Jelebu Lenggeng. Kenapa saya berani menceburkan diri dalam arena penanaman gaharu ini? dah fikir habis ke? hasilnya 6-7 tahun lamanya! Sebelum saya mengambil keputusan memulakan projek penanaman gaharu ini banyak kajian sendiri telah dilakukan dengan melihat artikel gaharu di internet dan pergi sendiri ke kebun gaharu milik Sdr Zulkifli Omar.
Berpotensi ke penanaman gaharu? berapa harga sepokok gaharu? gaharu tu nak buat apa? itu soalan - soalan biasa yang pada satu ketika dahulu bermain-main di fikiran saya dan membuatkan sesiapa sahaja tergaru-garu kepala dek gaharu ni. Saya kira buat permulaan cukup di sini cerita mengenai gaharu , saya akan ceritakan nanti bagaimana saya terlibat dengan penanaman gaharu dan apa sebenarnya potensi gaharu. Tunggu ya!

No comments:

Post a Comment