TAZKIRAH 2 : PEMIMPIN DAN PENGIKUT

Artikel ini pernah saya bacakan di dalam siri tazkirah di pejabat saya... Sebarkan!


PEMIMPIN DAN PENGIKUT

Ada satu kisah tentang nasihat . Iaitu nasihat Syaiban Al Ra’i kepada Harun al- Rashid: “ Wahai Amir Al- Mukminin andainya engkau bersahabat dengan orang yang menjadikan engkau rasa takut tapi akhirnya engkau berasa aman adalah lebih baik dari engkau bersahabat dengan orang yang menjadi engkau rasa aman tapi akhirnya akan menyebabkan engkau mendapat ketakutan. Tanya Harun Al- Rashid jelaskan maksudnya kepadaku . Jawab Syaiban : Wahai Amirul Mukminin apabila saya bercakap benar , saya bimbangkan tindakan yang kamu akan ambil pada saya. Tapi jika saya berdiam diri pula saya akan bimbangkan bahaya akan menimpa kamu . Maka saya utamakan kebimbangan bahaya menimpa kamu lebih dari kebimbangan tindakan kamu ke atas saya”

Para penasihat yang jujur walaupun agak keras, agak berterus terang akan tetap memberitahu hakikat dan kebenaran yang sebenar sekalipun boleh menimbulkan keresahan - tapi ini adalah lebih baik dari seorang pemimpin atau pengurus yang hanya mendengar seorang pemgampu yang membohonginya contohnya kerja kata semua OK tapi sebenarnya tak OK, sehingga dia buta dengan keadaan didalam organisasinya.

Penasihat atau pekerja yang jujur akan memberitahu hakikat sebenar tentang situasi organisasi sekali pun mungkin menimbulkan ketidakpuasan hati kepada orang yang dinasihati atau ketua. Dengan itu org yang dinasihati atau pemimpin itu akan memperbaiki diri dan tahu bahawa kesilapan yang dilakukan. Ada pun pengampu demi kepentingan diri , kedudukan, pangkat, imbuhan, kenaikan gaji dan sebagainya akan terus mendendangkan lagu-lagu asyik agar pemimpin nyenyak tidur terus dibuat mimpi indah . Hanya cerita-cerita indah atau keburukan keburukan orang lain saja sahaja yang disampaikan ke telinga pemimpin. Keburukan sendiri diabaikan. Sibuk dengan tepi kain orang tapi kain sendiri koyak rabak.

Ada sebuah kisah dogengan raja yang menjadi bahan bacaan kanak-kanak. Kononnya ada seorang Raja yang gilakan pakaian yang cantik cantik . lalu muncul beberapa orang penipu kononnya boleh menghasilkan pakaian yang paling cantik untuknya . Raja tersebut pun bersetuju . Mereka meminta beberapa hari untuk menenun pakaian itu disebuah bilik di istana. Saban malam Raja melawat hasil yang di tenun mereka . Namun Raja tidak melihat atau nampak sebarang kain atau benang yang di jahit , sebaliknya hanya tipu tipu menjahit sahaja. Kainnya pun tak ada. Apabila Raja bertanya di tidak nampak baju itu mereka menjawab ” Jika tuanku tidak nampak , menunjukkan tuanku mempunyai penyakit yang berbahaya dan boleh membawa maut” Dalam ketakutan Raja menjawab ” Ya saya nampak, cantik... cantik..... ” Demikianlah juga menteri-menteri dan pengiring Raja juga mengatakan nampak pakaian itu kerana ingin mengampu Raja. Sehingga pada hari yang dijanjikan, Raja pun memakai pakaian yang sebenarnya tak wujud itu dan disarungkan secara tipu tipu oleh penenun-penenun karut tersebut. Semua pengampu Raja memuji pakaian yang sebenarnya tidak wujud itu , padahal raja sedang bertelanjang. Apabila Raja keluar untuk memperajakan pakaian itu kepada rakyat, maka semua mata terbeliak dan mulut terganga. Raja pulak menyangka mereka kagum dengan pakaiannya yang indah . Tiba- tiba seorang budak kecil berteriak ” Eh tengok tu Raja kita sedang bertelanjang” . Maka semua rakyat ketawa . Barulah Raja tahu bahawa dia telah ditipu oleh tauke - tauke tenun karut dan para pengampu yang berada di sekelilingnya. Namun masa telah terlambat , dia telah dimalukan dihadapan rakyat.

Walaupun cerita ini dongeng ia menjadi realiti hidup hari ini . Seorang pemimpin atau ketua atau pekerja amatlah malang jika ia diperdaya oleh para pengampu sehingga menyusahkan dirinya sendiri. Atau dia dibenci orang lain kerana sering di ampu sehingga merasakan semua orang sentiasa berpuas hati dan sukakanya. Sebab itulah dosa pengampu amatlah besar dengan nasihat yang buruk atau suka mengadu domba maka telah jatuhnya kerajaan yang lampau dan akan datang. Ini dapat dilihat seperti dalam filem Allahyarham P.Ramlee , Tiga Abdul - Si Tuan Penasihat 25 % . Akhirnya apa jadi padanya ? akhirnya yang dinasihati sendiri akan dijual secara lelong.

Maka bisikan, pandangan dan nasihat orang setiap orang jangan di pandang ringan dan berlakulah adil. Walau pun pahit tapi itui adalah ubat yg menyembuhkan. Jangan hanya mendengar adu domba orang berpangkat semata-mata atau orang kepercayaan semata mata. Tangisan rakyat dan tidak puas hati mereka selalu tidak sampai ke telinga mereka jika hanya dikelilingi oleh manusia manusia pengampu dan mencari wang dan pangkat semata mata. Pandangan atau nasihat oleh mana-mana individu jika tidak di peduli malah di perlekeh jika tidak ditangani akan menjadi api membakar perasaan kebencian yang meluap luap. Jika itu diterjemahkan dalam tindakan , maka kestabilan sesebuah organisasi akan merasai bahangnya.

Kepada setiap manusia , bukalah seluas-luasnya untuk setiap orang mengemukakan pandangan dan mendapatkan haknya. Mudahkanlah jalan untuk sampai kepada kebenaran tanpa ganguan dan tekanan. Kata Khalifah Ali bin Abi Talib ” Sesungguhnya binasanya manusia terdahulu kerana mereka menghalang kebenaran sehingga ianya boleh dibeli ”

Wujudkan saluran yang terbuka agar suara dan pendapat setiap orang di dengari. Bukan diherdik dan diperlekehkan. Hapuskan para pembodek yang sering mengadu domba sehingga garam dikatakan gula, pasir dikatakan beras, tangisan diberitakan sebagai senyuman. Carilah insan-insan jujur yang takutkan Allah dan bercakap perkara yang benar walaupun pahit.

Dengarlah apa nasihat Khalifah Mua’wiyah kepada Amr Bin Al Anas yang akan berangkat ke Mesir utk menjadi pemimpin di sana. Kata Mu’awiyah pada Amr ” Lihatlah kepada keperluan rakyat dan berusahalah mendengarnya. Lihatlah kepada kelampauan puak yang hina dan berusahalah menghapuskannya . Takutlah kepada orang baik yang lapar dan orang jahat yang kenyang . Sesungguhnya yang akan memberontak ialah orang baik apabila ia lapar dan orang jahat apabila ia kenyang” Itulah pesan Muawiyah .

Lebih buruk lagi para pengampu ini apabila melihat seseorang yg telah diampu akan jatuh atau rebah, mereka akan lari mencari dahan baru untuk berpaut. Maka orang yang diampu akan menjadi raja telanjang berseorangan , sementara yang mengampu akan menyembunyikan diri atau melarikan diri dan akhirnya meletakkan jawatan. Maka dengan itu berhati- hatilah dengan jawatan yang ada dan elakkan ampu sana ampu sini... adu sana adu sini...




No comments:

Post a Comment