MEWAHNYA MASJID INDIA....

khubah Jumaat dalam bahasa India dan Malaysia
lokasi Masjid India Seremban

Lihat jadual sumbangan berbuka dan moreh telah penuh !

Memandangkan surau sementara di taman aku penuh sehingga melimpah ke luar pada bulan Ramadhan ini , aku kadangkala sembahyang terawih di tempat lain. Aku memilih bersolat di Masjid India Jalan Temiang , Seremban yang jaraknya hanya kira-kira 800 meter dari rumah aku. Sebelum ini aku tak pernah bersolat di Masjid India tersebut tetapi memandangkan itulah masjid yang terdekat dari rumah maka eloklah menjengah ke masjid tersebut.

Khutbah Jumaat di masjid tersebut akan disampaikan dalam bahasa India dan Melayu secara bergilir-gilir, kalau minggu ni Bahasa India minggu depan Bahasa Melayu begitulah seterusnya sehingga kiamat. Iman masjid ini namanya Ustaz Zubair Ahmed diimport dari negara India dan merupakan imam sepenuh masa dan berstatus Al -Hafiz. Jika tiba bacaan khutbah versi Bahasa India biasanya mereka tidak menggunakan teks dan penyampaian khutbah di buat dengan suara yang bersemangat dan berapi-api, tapi sayangnya haram aku tak faham , yang herannya tak mengantuk sebab cara penyampaian yang bersemangat dan intonasi yang menarik. Kalau ikutkan bila dah tak faham mesti nak tidur dah, nak pula masjid itu berhawa dingin ! tetapi cara Iman tu berkhutbah agak menarik dan tanpa teks…

Sembahyang terawih di masjid ini dilakukan sebanyak 21 rakaat tapi imannya bawa dengan bacaan yang sangat fasih dan laju. Apa yang menariknya sumbangan untuk berbuka puasa dan moreh di masjid ini sangat mewah . Ianya disumbangkan oleh Restoran India Muslim di seluruh Seremban. Jawatankuasa masjid memberitahu aku, pihak mereka telah dihubungi oleh restoran-restoran berkenaan sebulan lebih awal untuk menempah sumbangan majlis berbuka dan moreh. Jadual sumbangan juga telah penuh selama satu bulan ( sila lihat gambar diatas ).
Nak tahu apa menunya? ni yang best nak cerita… sepanjang beberapa hari yang aku pergi menunya ialah bubur asyura, capati, roti canai, murtabak, nasi briyani, mee goreng mamak , beranika kuih muih dan macam-macam ada… maka bulan puasa ni badan bukan tambah kurus tapi tambah naik la jawabnya…

Apa yang ingin aku nak sampaikan ialah di dapati restoran ‘saudara kita’ ini berebut-rebut menyumbang makanan berbuka dan moreh di Masjid India . Bagaimana ‘Masjid Melayu?’ Banyak tak restoran-restoran Melayu nak tampil menyumbang juadah berbuka dan moreh di masjid-masjid dan surau-surau? Kadangkala tiada langsung diadakan majlis berbuka atau moreh kerana ketiadaan peruntukan atau penyumbang. Ada juga masjid terpaksa mengupah pihak catering untuk menyediakan jamuan berbuka dan moreh. Mungkin juga ada yang menyumbang, tetapi tidaklah sebanyak dan penuh istiqamah seperti yang dilakukan oleh restoren-restoran India Muslim . Mungkin itulah sebabnya restoran mamak sentiasa penuh dan jarang bangkrap kerana keberkatan bersedekah

Mudah-mudahan ‘Masjid Melayu’ juga akan di hujani dengan sumbangan dari restoran – restoran milik orang Melayu. Berbuka puasa dan moreh bukan sekadar makan semata-mata ianya juga merapatkan tali siratulrahim antara umat Islam untuk berkenal dengan lebih rapat lagi.

Dinyatakan dalam hadits Zaid bin Khalid dari Nabi SAW beliau bersabda:
"Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya
seperti pahala ovang yang berpuasa itu tanpa mengulangi sedikit pun dari
pahalanya. " (HR. Ahmad dan At-Tirmidzl)




1 comment:

  1. Saya pun solat Jumaat di Masjid ini. Sila lawat blog saya.

    ReplyDelete