MULAKAN TANAM GAHARU DI SEKITAR RUMAH...

pokok gaharu hidup subur di halaman rumah
Anak lelaki saya 5 tahun bersama gaharu usia 5 bulan

Gaharu juga mencantikkan halaman rumah

MULAKAN TANAM GAHARU DI RUMAH..

Sebelum aku menceritakan projek penanaman 1,000 pokok gaharu yang di usahakan di Kg Jelebu Lenggeng , Negeri Sembilan , elok rasanya kita cerita dulu penanaman gaharu secara kecil-kecilan agar korang semua tidaklah tergaru-garu kepala dengan modal yang agak besar untuk menanam gaharu secara perladangan.

Penanaman gaharu mungkin memerlukan modal yang agak besar. Namun aku menyarankan kepada sesiapa yang nak memulakan penanaman gaharu agar menanamnya di sekeliling rumah . Anak pokok gaharu boleh di dapati dengan harga RM 10 - RM 15 sepokok. Mulakan sedikit demi sedikit , Insya Allah ianya adalah satu pelaburan yang menguntungkan dan bebas dari riba. Tapi keuntungannya lambat sedikit, yolah solopeh tujuh tahun! Tapi bagi yang duduk rumah flat atau rumah teres tanpa tanah bak kata orang nogori – ‘tak dapek la den nak nolong de….’ Jadi moralnya kalau ada rezeki carilah rumah yang ada sedikit tanah bukan sahaja untuk tanam gaharu tapi senang nanti sedara mara nak datang dan anak cucu nak bermain.

Aku telah mula menanam kira-kira 35 pokok gaharu di sekeliling rumah pada 5 bulan yang lalu. Perkembangannya kira ok la, pokok tu kini hidup dengan subur dah ketinggiannya sudah melebihi anak lelaki aku yang umur lima tahun . ( lihat gambar tu, anak lelaki sorang je, hensem jugak le )

Bila dah tanam ramai juga jiran-jiran yang bertanya tanam pokok apa tu? Sebab pokok gaharu ni daunnya persis pokok durian , jadi jiran sebelah dok gabra takut durian kena hempap kat kereta diorang. Puas jugak la nak explain, bila dah tau ada juga la yang berminat.

Pokok gaharu ni lasak, payah nak mati yang penting kena siram hari-hari. Tapi kalau makan dek kambing mati le jugak. Pembajaannya juga tidak memerlukan kos yang tinggi cuma pakai baja organik seperti baja tahi lembu . Tapi aku menggunakan baja gunung berapi yang diimport dari Indonesia. Bila pokok gaharu ni dah besar nampak cantik dan dah jadi semacam pokok hiasan di rumah dan akan meredupkan halaman rumah. Jangan risau pokok gaharu ni bila dah usia 7 tahun tidaklah sebesar dan setinggi mana. Akarnya adalah akar tunjang bukan akar yang berselerak yang boleh merosakkan halaman rumah . Pokoknya pula akan lurus menjulang ke atas dan tak terlalu merimbun macam pokok rambutan atau mangga.

Ramai yang tanya - sebatang pokok gaharu ni berapa nilainya nanti ? aku sarankan sila dapatkan maklumat gaharu ini di dalam internet terlalu banyak info tentang gaharu ini akan di perolehi , kalau aku nak jawab semua kat sini sampai pokok gaharu aku tu besar pun tak abih jawab . Tapi bagi aku cukuplah kita nilaikan sebatang harga pokok gaharu ini bila 7 tahun nanti harganya adalah sekurang-kurangnya RM 1,000 sebatang. Itu andaian paling rendahlah… so kalau tanam 35 pokok sahaja Insya Allah akan memperolehi sekurang-kurangnya RM 35,000 bila usia pokok telah mencapai 7 -8 tahun nanti. Jadilah dapat jugak duit bekalan pencen dan hari tua. Nak harap KWSP sekelip mata boleh habis. Aku ni kerja tak ada dapat duit pencen so kena merancang sesuatu dari sekarang, jangan kita dok seronok makan gaji bila dah nak pencen mula mengelabah hutang rumah, hutang kereta , hutang personal loan tak abih lagi terpaksa pulak nak masuk direct selling la, jadi jaga la dan sebagainya.

Dekat mana nak jual pokok gaharu ni? Itu usah risau la ramai pemborongnya. Tanam je dulu usah fikir nak jual kat siapa lambek laei hasilnya . Tapi untuk pengetahuan korang Pak - Pak Arab sanggup turun ke Malaysia untuk mencari gaharu sebab di Negara Arab mana boleh tanam gaharu, tanah diorang berpasir. Jadi mereka memburu pokok gaharu ini di negara-negara Asia seperti Thailand, Indonesia, Kemboja dan Malaysia. Mereka amat memerlukan pokok gaharu untuk dijadikan minyak attar dan minyak wangi yang bernilai tinggi. Di Malaysia gaharu dah ramai juga yang menanamnya antara tokoh terkenal yang mengusahakanya ialah Ust Taib Azimuddin. Di Kelantan pula gaharu ini telah di tanam secara komersial oleh kerajaan Kelantan dengan melibatkan tanah terbiar orang kampung.

So anda sudah tahu serba sedikit info gaharu. Nanti aku akan ceritakan projek penanaman gaharu yang aku dan partner usahakan di Lenggeng Negeri Sembilan. Projek ribu-ribu ooo... Sudah gaharu cendana pula , sudah tahu bilo nak mulo…???





5 comments:

  1. kat mana bleh beli anak pokok gaharu ni...

    ReplyDelete
  2. kalo di melaka boleh didapati di Chinchin, Jasin.
    harga sebatang pokok RM10-RM12(mengikut usia)
    diedarkan oleh syarikat Agarwood Agro & Technology
    untuk keterangan lanjut sila hubungi:
    En Haminuddin B Majid (director)
    017-2259517

    KM32, Jalan Chinchin, 77000 Jasin Melaka.
    www.agarwoodagro.com
    haminuddinmjd@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. Ado yang hargo rm6 sebatang anak benih tu ok ke bang

    ReplyDelete
  4. kalo di negeri smbilan jelebu.
    harga sebatang pokok RM7 (mengikut usia)
    diedarkan oleh sykt ilham ikhlas
    untuk keterangan lanjut sila hubungi:
    En nawi 0134178635

    ReplyDelete
  5. salam, saya nak jual pokok gaharu yg berusia 20-30 tahun. gred A, dalam 50 pokok. harga boleh bawa bincang. berminat blh hubungi saya 0132052779

    ReplyDelete