‘Guna Dinar Peniaga dan Pembeli Berdepan Risiko di tipu’ – Dr Awang Adek


NOTA : Saya terbaca kenyataan Senator Dr Awang Adek , Timbalan Menteri Kewangan Malaysia tentang keburukan pengunaan dinar di Negara ini. Setelah Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyokong pengunaan Dinar Emas, Dr Awang Adek pula tidak bersetuju dengan pengunaannya. Saya tidak mahu mengulas panjang mengenainya. Dinar Emas adalah matawang Islam yang sebenar, digunakan oleh Rasulullah dan Khalifah Umar Abdul Aziz di zaman kegemilangan Islam. Namun akhirnya dinar dan dirham di tukar dengan wang kertas yang semakin hari semakin merosot nilainya. Apa komen pejuang-pejuang dinar dan emas tentang kenyataan Dr Awang Adek di ini ?

BACHOK 16 Ogos - Lebih 1,000 pengusaha kedai dan restoran di negeri ini bakal berdepan risiko tinggi termasuk ditipu sekiranya menggunakan mata wang dinar emas dan dirham perak yang diperkenalkan kerajaan negeri untuk transaksi perniagaan.

Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, ini kerana sebahagian besar peniaga dan pengguna tidak mahir membezakan antara dinar emas dan dirham perak tulen dengan yang palsu.

"Mereka mungkin mudah ditipu oleh pihak tidak bertanggungjawab kerana hendak mendapat keuntungan besar dan sememangnya peluang untuk menipu sering ditunggu-tunggu oleh penyangak mata wang," katanya.

Awang Adek yang juga turut mempersoalkan bagaimana pekedai di negeri ini boleh menguruskan perniagaan jual beli dengan peniaga dari Kuala Lumpur yang enggan menerima pakai mata wang berkenaan.

Beliau berkata, pengguna atau pembeli pula akan mengalami kesukaran untuk menukarnya kerana mata wang itu tidak akan diterima oleh bank konvensional tempatan kerana ia bukan nilai kewangan yang diiktiraf di peringkat nasional.

"Disebabkan kesukaran itu, nilai mata wang berkenaan akan jatuh secara mendadak. Contohnya, jika nilainya RM100 mungkin jatuh kepada RM80 tunai," katanya.

"Sebagaimana nilaian Ringgit Malaysia, ia bukan sahaja berharga sebagai mata wang domestik tetapi diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan piawaiannya yang mampu mengelak daripada dipalsukan sebagai jaminan nilainya," katanya.

Beliau berkata, golongan yang paling malang sekali rakyat yang tinggal di kampung-kampung yang tidak mempunyai pengalaman dalam urusan pertukaran wang untuk ke bandar-bandar membeli barangan dan menukarnya.

Katanya, lebih memburukkan lagi jika nilai emas jatuh secara mendadak di pasaran antarabangsa dan perkara itu tidak mustahil kerana nilai emas sentiasa turun naik setiap hari dan sukar diramal - Sumber Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment