PUJIAN MEMENGGAL KEPALA TEMANMU!

Diriwayatkan dari Abu Bakrah r.a, dia berkata : Seseorang memuji seorang lelaki berdekatan dengan Nabi SAW. Lantas Baginda bersabda ;“‘Celakalah kamu, kamu telah memenggal leher temanmu, kamu telah memenggal leher temanmu berkali-kali!’
Diriwayatkan dari Abu Musa al-Asy’ari r.a, ia berkata : “Rasulullah SAW mendengar seseorang memuji seorang lelaki dan berlebihan dalam memujinya. Lalu Baginda bersabda : ‘Kamu telah membinasakan atau kamu telah memenggal punggung lelaki itu.” - (HR.Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan dari Miqdad r.a, bahawasanya Rasulullah bersabda : “Apabila kalian melihat orang-orang yang suka memuji maka lemparkan tanah ke wajahnya. - ”Huraian Hadis : Haram hukumnya memuji didepan orang yang dipuji kerana mungkin akan mengakibatkan munculnya perasaan bangga dan takjub dengan diri sendiri. Ini sifat yang dapat menghancurkan jiwa seorang hamba. Jika seseorang terpaksa untuk memuji, maka hendaknya ia menyerahkan keadaan orang yang dipuji kepada Allah, sebab Allah lah yang menghisabnya dan mengetahui keadaan yang sebenarnya. Memuji seseorang hendaklah dengan tujuan berbaik sangka, bukan untuk megharapkan sesuatu . Demikianlah juga terlarang sembarangan memuji seseorang yang tidak layak mendapat pujian tersebut. Tidak boleh mendengar ucapan orang-orang yang suka memuji dan tidak boleh membalas mereka dengan pujian kecuali dengan melemparkan tanah ke wajah mereka.

Kita suka memuji bukan..? kita juga suka dipuji.. Pujian yang dimaksudkan disini adalah pujian yang berlebih-lebihan sehingga menimbulkan perasaan riak dan bangga diri orang yang dipuji.. dan pujian kepada orang yang tidak layak menerima pujian...Pujian yang berlebihan ..

Hebatnye awak ni, dah la pandai, cantik pulak tu…Sepatutnya…SubahanALLAH, ALLah Maha Bijaksana, Dia memberi kita ilmu dan ALLah Maha Cantik, ALLAH memperelok paras rupa kita, semoga kita mengamalkan ilmu dan tidak meyalahgunakan kecantikan.Pujian yang berlebihan..

Kayanye Kau....dermawan pulak tu....Sepatutnya…SubhanALLaH, ALLAH Maha Kaya, Dia memberi harta agar kita hidup selesa dan dapat membantu orang lain, semoga istiqamah dalam membantu mereka yang memerlukan..Pujian yang Tidak selayaknya..

Cantiknya Rambut ko nih...teknik rebonding lagi..macam2 kaler..Sepatutnya..AstaghfiruLLAH, tidak sepatutnya kita mengubah ciptaan Allah… Sudah Allah jadikan rambut kita berwarna hitam, bersyukurlah, sesungguhnya pasti ada hikmah disebalik Allah menciptakan begitu. Pujian yang tidak selayaknya..

Untungnya Kau ada boyfren.. ade orang sayang..! dah tu hari2 leh kuar dating..Sepatutnya..AstagfiruLLah, jagalah hati kita daripada perkara-perkara yang menyebabkan kita lalai dari mencintai Allah. Jagalah maruah diri, sesungguhnya cinta yang hakiki itu hanya kepada Allah SWT..tiada aura yang lebih lazat, selain dari mencintai dan merindui Allah SWT.
Sebaiknya kita mengambil langkah ‘memberi semangat’ dan ‘menasihati’, jangan terlalu memuji, sedangkan kita teramatlah jahil tentang hakikat kedudukan ‘orang yang dipuji’ itu disisi ALLaH. Kita memuji.. Kita membinasakan sahabat kita.. Kita memuji.. Kita menjatuhkan sahabat kita..Kita memuji.. Kita adalah musuh ‘tidak rasmi’ bagi sahabat kita..

Berilah ‘kata-kata semangat’ dan iringkan bersama doa, agar sahabat kita terus bangkit dan bersemangat serta istiqamah dalam melakukan perkara-perkara baik dan meninggalkan perkara-perkara batil, juga sebagai tanda kita prihatin pada sahabat kita....

No comments:

Post a Comment