RAMALAN EKONOMI 2010

Ramalan Roger Weigand (pakar ekonomi dunia) tentang ekonomi pada tahun 2010 :-

Kemelesetan Ekonomi Dunia Ke-2

Usaha pemulihan yang dibuat oleh kerajaan-kerajaan seluruh dunia berupaya memperlahankan proses ke arah itu, tapi ia mencipta masalah lain iaitu kerajaan-kerajaan dunia akan mencetak duit dengan banyak akibat dari pakej pemulihan. Kesannya, penawaran wang naik dan matawang sesebuah negara akan merosot dalam julat yang besar.

Hutang Kerajaan dan Swasta tidak berbayar (NPL)

Memandangkan kerajaan-kerajaan di dunia dapat perlahankan proses kemerosotan, tapi kemerosotan tetap akan berterusan kerana hutang yang sedia ada oleh kerajaan dan swasta masih belum di bayar. Kerajaan-kerajaan di dunia dan sektor swasta terus membuat hutang dari pakej pemulihan. Kesan hutang bertambah dan keadaan ini tidak membantu memulihkan keadaan sebaliknya mempercepatkan proses ke arah itu.

Pengangguran yang tinggi serata dunia

Amerika, Eropah, Afrika dan Asia masing2 menghadapi nasib yang sama iaitu pengangguran. Pada ketika ini di Amerika 2 juta orang, Eropah 3 juta orang, Afrika 30% penduduk benua afrika, dan Asia pula pengangguran mencecah 100 juta tiada pekerjaan.

Syarikat MNC (Multinational Corporation)

Banyak syarikat gergasi yang dikenali akan rugi dan lingkup. Syarikat kereta, perumahan, insuran, hartanah, akan rugi dan di ikuti pengistiharan muflis.

Orang ramai berlumba-lumba membeli komoditi makanan, emas, perak, platinum, dan ubat-ubatan.Suasana panik dan tidak tenteram akan menyebabkan orang ramai mengeluarkan wang mereka untuk beli komoditi utama seperti makanan, ubatan, emas, perak, dan lain-lain.
DEMI MASA !SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DALAM KERUGIAN.KECUALI ORANG YANG BERIMAN DAN BERAMAL SALIH DAN MEREKA PULA BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARAN SERTA BERPESAN-PESAN DENGAN KESABARAN. TUKAR WANG KERTAS ANDA DENGAN EMAS HUBUNGI 019-2282667 HARI INI!

No comments:

Post a Comment