AKHIRNYA KEMARAU 61 TAHUN BERAKHIR....

SKUAD NEGERI SEMBILAN 2009
70% STADIUM DI PENUHI ORANG KELANTE..
KESIAN... BOMBA KENA KERJA MALAM TU...


AKHIRNYA NEGERI SEMBILAN menamatkan penantian selama 61 tahun untuk muncul juara Piala Malaysia buat kali kedua selepas kali terakhir melakukannya pada 1948. Kejayaan itu diukir selepas menewaskan Kelantan 3-1 pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 di Stadium Nasional.

Ia merupakan hadiah paling istimewa sempena pertabalan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Almarhum Tuanku Munawir pada 26 Oktober lalu.


Bagi Kelantan, hasrat mereka untuk menjulang piala berprestij itu buat kali pertama terus musnah setelah tiga kali melangkah ke perlawanan akhir termasuk pada tahun 1955 dan 1970.
Final Piala Malaysia edisi ke-83 bermula dalam suasana penuh meriah dengan kehadiran 85,000 penonton yang memenuhi setiap ruang di Stadium Nasional itu. Yang pasti, 70 peratus daripadanya terdiri daripada penyokong Kelantan.

Saya rasa ada uniknya kemenangan Negeri Sembilan kali ini iaitu:

- Negeri Sembilan 61 tahun kemarau kemenangan dan Tuanku Mukriz juga berusia 61 tahun
- Negeri Sembilan menenangi Piala Malaysia pada tahun 2009

Melihat suasana stadium umpama zon perang apabila letupan mercun, balingan pelbagai objek dan aksi membakar kerusi dan sebagainya. Inikah bolasepak Malaysia? Aksi di luar padang di lihat lebih dramatik dari aksi di tengah padang.

Apa pun tahniah kepada penyokong nogori yang sangat berdisiplin bersesuailah dengan negeri kita yang di gelar negeri beradat. Provokasi penyokong lawan nampaknya tidak dibalas oleh penyokong nogori dan hasilnya kemarau 61 tahun dinikmati oleh semua rakyat Negeri Sembilan .
Tahniah juga kepada para pemain Negeri Sembilan yang begitu komited dan fokus pada perlawanan walaupun stadium seperti aksi tembak menembak di Bukit Kepong . Apa yang saya ingin dedahkan juga di sini semua pemain-pemain Negeri Sembilan bukan sahaja komited di padang tapi mereka satu pasukan juga komited dalam menunaikan zakat gaji . Kesemua pemain Negeri Sembilan tidak lupa menunaikan zakat mereka secara potongan gaji pada setiap bulan. Ada diantaranya membayar zakat gaji sehingga RM 800 sebulan ... Dengan menjuarai Piala Malaysia pastinya rezeki mereka akan bertambah lagi ... dan jangan lupa Jang bayar zakat jugak kalau dapek bonus tu... Tahniah untuk semua , berakhirlah kemarau 61 tahun. Hoben Jang Hoben....!

No comments:

Post a Comment