MENJENGOK KEBUN GAHARU...

Sungai di belakang kebun gaharu... mendamaikanJalan masuk ke kebun gaharu
Gaharu kian membesar...

Hari Jumaat yang lepas aku bergerak ke Lenggeng untuk meninjau perkembangan projek gaharu. Kali terakhir ke sana dalam 2 bulan yang lalu. Bukan apa, risau kalau-kalau kambing masih masuk ke kebun dan jadikan pokok gaharu tu ulam mereka… Pergi kebun waktu bulan puasa ni boleh tengok je… nak menebas, membaja tak dapek de… capek pak…

Alhamdulilah, perkembangan baik , pokok gaharu tu hidup subur dan beberapa bulan lagi mungkin perlu di baja lagi untuk memastikan ianya terus subur dan berkembang . Kambing pun nampaknya dah tak masuk. Namun begitu kalau nak dibandingkan gaharu di Lenggeng dengan yang aku tanam di rumah pastilah yang di halaman rumah lebih subur dan naik dengan cepat. Sebabnya gaharu di rumah di siram 2 kali sehari iaitu sebelum pergi kerja dan balik kerja , di samping pembajaan yang lebih kerap. Di Lenggeng tu memang mengharap air hujan semata-mata namun kalau musim kemarau terpaksa upah Mat Indon untuk menyiramnya .
Di samping menjengok gaharu, aku sebenarnya seronok pergi ke Lenggeng kerana suasana kampung yang sangat mendamaikan. Jauh dari kesibukan dan kepura-puraan manusia di kota. Suasana kampung di Lenggeng sangat asli dan tak tercemar dek pembangunan . Dengan pemandangan sungai yang mengalir tenang, bukit bukau, tumbuh-tumbuhan pasti menjadikan jiwa lebih tenang dengan kejadian Allah yang Maha Esa.
Sejak aku membuka website ni banyak juga dapat kawan-kawan baru yang turut sama mengusahakan gaharu dan mereka banyak berkongsi pengalaman . Bagi kengkawan yang tak mengusahakan gaharu jangan boring pulak menjengok ke website aku ni, akan datang aku akan bawa isu-isu selain gaharu pulak… Apa isu korang nak? Isu politik? Jangan lupa ada satu pilihanraya kecil di Port Dickson … ha ! nanti aku akan paparkan foto-foto dan cerita-cerita pilihanraya tu… Sebelum ni Barisan Nasional dah TKO 7-0 kepada Pakatan Rakyat agak-agak korang kali ini boleh pecah telur ke? Bolehkah BN bangkit ? Nantikan …..
Okey, lihatlah gambar-gambar perkembangan kebun gaharu aku di atas , tak sabar rasanya nak tunggu gaharu tu tinggi lebih daripada aku. Namun kesabaran itu adalah separuh dari Iman, hanya orang-orang yang sabar dan berusaha sahaja akan mendapat ganjaran dari Allah . Apa yang penting berdoalah dalam apa jua usaha yang kita lakukan kerana doa itu adalah senjata mukmin yang paling ampuh !
Jumpa Lagi di paparan akan datang!

1 comment:

  1. seronok tgok pokok dah nak menjulang tinggi... hai memang ada harapan jutawan insyallah.. ooohh ya nak komen cikit tentang TKO 7-0 tu, kalau x silap BN ada menang kat "batang U" dulu jadi 7-1 la kot,... jauh mattt lagi nak menang nye.....

    ReplyDelete