JOM SERTAI AKADEMI PIDATO NUSANTARA

tetamu kehormat bergambar kenangan
Saya bersama 'sifu' Dato' Dr. Syed Sempurna sudah perasmian...
Bangunan Akademi Pidato Negeri Sembilan
Gimik Pelancaran

Saya bersama Dato Dr.' Syed dan YB Taufek

YB Taufek bersama Dato' Dr. Syed dan Tim. Mufti NS

Bersemangat... Persembahan pidato

Suasana di bilik kuliah Akademi Pidato Dato' Syed dan YB Taufek dengan gimik pelancaran


Malam minggu yang lalu (17 Oktober) saya berkesempatan hadir ke perasmian Akademi Pidato Nusantara Cawangan Negeri Sembilan di Pusat Komersial Oakland 2, Seremban. Jemputan secara SMS oleh guru pidato saya Dato’ Dr Syed Ahmad bin Syed Samsuddin Al-Sagoff sudah pasti tidak akan dilepaskan. Walaupun pada malam tersebut saya terpaksa berkejar-kejar menghadiri beberapa jemputan rumah terbuka tapi kesempatan untuk menyaksikan perasmian akademi tersebut tidak akan dilepaskan. Ternyata keputusan saya untuk hadir amat tepat kerana majlis tersebut diadakan dengan meriah dan teratur.

Saya dan beberapa orang rakan telah berkesempatan berguru dengan Dato’ Dr. Syed kira-kira 2 tahun yang lalu di bawah anjuran Pusat Latihan Pidato Profesional Negeri Sembilan (PULAPI PRO) . Beliau merupakan seorang guru pidato dan pengucapan awam yang hebat. Teknik pidato dan pengucapan awam yang di ajar sangat bersistematik dan berkesan. Beliau belajar ilmu Pidato di Sekolah Pidato Agong Dharmawijaya Sunan Kalijaga di Padang Panjang, Sumatera Barat , Indonesia. Di situ beliau mempelajari ilmu pidato peringkat tertinggi dengan Profesor Drs H.S Sonarjo. Tokoh terkenal yang pernah menuntut ilmu di sana ialah Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Sri Anwar Ibrahim. Sebab itu lah apabila kita melihat Anwar Ibrahim berucap auranya berbeza dari pemimpin politik yang lain.

Kejayaan tertinggi Dato' Dr. Syed dalam pidato apabila beliau memenangi Anugerah Pidato Asean untuk seluruh Asia beliau juga pernah menerima Top Group Sales Manager di dalam seluruh industri insurans di Malaysia.

Dengan tertubuhnya Akademik Pidato Nusantara ini, 13 Pasantren atau kelas akan diwujudkan di seluruh Malaysia. Sehingga kini ianya telah di buka di Shah Alam, Kuala Lumpur, Melaka, Putrajaya, Seremban dan Ipoh . Akademi Pidato Nusantara ini diwujudkan dengan matlamat supaya semua golongan masyarakat tidak kira dimana , bandar atau kampung boleh mempelajari ilmu pidato dan pengucapan awam . Ilmu pidato ini sudah wujud sejak zaman nabi sehingga ke zaman peradaban moden pada hari ini. Tokoh-tokoh pidato hebat dunia seperti Bung Karno, Hasan Al Banna, John F Kenndy dan yang terkini Barack Obama juga merupakan seorang pemimpin yang hebat berpidato.

Di Akademik Nusantara ini peserta akan di dedahkan ilmu pidato dan pengucapan awam bermula dengan peringkat basic, intermediate, advance, higher advance dan expert. Menurut Dato’ Syed semasa beliau di Australia , beliau telah mempelajari Public Speaking tetapi ianya berbeza. Ia lebih kepada apa yang hendak dicakap atau ‘what to say it’ , sedangkan di Indonesia diajar bagaimana hendak bercakap atau ‘how to say it’ .

Pengalaman saya dan rakan-rakan belajar ilmu pidato dan pengucapan awam dengan Dato’ Dr. Syed jelas berbeza dengan kursus - kursus pengucapan awam yang telah saya hadiri sebelum ini. Pelajar akan mempelajari 53 teknik pengucapan awam, teknik falsafah, prinsip dan 36 jurus penggayaan , akan di ajarkan juga nanti konsep 12 kuasa aura kejayaan. Saya sendiri sebenarnya belajar tak habis lagi, baru peringkat pertengahan lepas tu kelas tergendala sehingga sekarang . Dengan wujudnya Akademik Nusantara di Negeri Sembilan boleh la sambung kembali pengajian.

Namun ilmu yang di perolehi adalah sangat berharga, contohnya pada tahun 2008 Jabatan Zakat , Wakaf dan Haji (JAWHAR) ada menganjurkan Pertandingan Pidato Zakat Kebangsaan bagi pelajar sekolah menengah sempena dengan Sambutan Bulan Zakat Kebangsaan 2008. Sebanyak 10 negeri telah menghantar wakil termasuk Selangor, Kuala Lumpur, Sabah , Pahang dan sebagainya. Pertandingan itu di pecahkan dua kategori iaitu kategori lelaki dan wanita. Saya dan rakan telah mendapatkan 2 orang pelajar dari Negeri Sembilan yang bukan dari sekolah aliran agama, sedangkan negeri lain menghantar pemidato dari sekolah agama, sekolah agama berasrama penuh, maahad tahfiz dan sebagainya. Mulanya saya rasa ianya adalah satu kesilapan strategi dengan menghantar pelajar bukan aliran agama untuk berhujah mengenai zakat.

Namun, sebelum pertandingan saya dan rakan-rakan telah mencuruhkan ilmu pidato yang di pelajari kepada pelajar tersebut sebagai bekalan di hari pertandingan dan dengan izin Allah keputusanya kedua-dua wakil Negeri Sembilan telah menjadi johan bagi kategori lelaki dan wanita!

Sebab itulah apabila penubuhan cawangan Akademi Pidato Nusantra di Seremban saya merasa ianya adalah satu peluang bagi rakyat di Negeri Sembilan untuk mempelajari ilmu pidato dan pengucapan awan dengan teknik dan pendekatan yang sangat berkesan. Ilmu pidato bukan sahaja berguna dalam bidang politik tetapi ianya berguna untuk kita menyampaikan sesuatu mesej dan ilmu kepada orang lain secara berkesan dan menarik. Seorang pendakwah akan gagal jika ilmu yang ada di dada gagal di terjemahkan dengan cara yang betul dan berkesan , seorang jurujual akan gagal jika tidak berupaya meyakinkan pelanggan dengan cara penyampaian yang lemah.

Perasmian Akademik Nusantara Negeri Sembilan telah di serikan dengan kehadiran rakan seperguruan saya YB Taufek Abdul Ghani , Adun Paroi (satu-satunya YB PAS di Negeri Sembilan). Sebelum menjadi wakil rakyat Paroi, YB Taufek sempat berguru dengan Dato’ Syed dan hasilnya beliau telah menggunakan ilmu itu sewaktu kempen pilihanraya . Kini sebagai Adun Paroi beliau sering berucap dan menyampaikan pidatonya di khalayak ramai. Sebagai seorang wakil rakyat saya sering melihat beliau berucap dan bergaul dengan masyarakat dan pastinya ilmu pidato dan perhubungan awam yang di pelajarinya telah banyak membantu beliau menarik sokongan rakyat.

Saya yakin penubuhan Pasentren Akademi Pidato Nusantara Seremban akan memberi ruang dan peluang kepada semua masyarakat mempelajarinya dengan bahasa yang baik dan indah untuk menyerlahkan keintelektualan. Seperti kata falsafah, orang yang bijak bercakap kerana ada sesuatu yang ingin di sampaikan sedangkan orang yang kurang bijak bercakap hanya semata-mata ingin bercakap. Keindahan menggunakan kata-kata juga terungkap dalam sebuah pantun Melayu lama – “ Yang kurik itu kundi, Yang merah itu saga, Yang baik itu budi, Yang indah itu bahasa… “

Kepada rakan-rakan semua yang ingin mengikuti kelas pengajian di Akademi Pidato Nusantara cawangan Negeri Sembilan bolehlah menghubungi saya di talian 019-2282667, ada pakej individu dan korporat disediakan. Ianya terbuka kepada semua golongan masyarakat berumur 7 tahun keatas. Akademi Pidato Nusantara mengalu-alukan semua golongan masyarakat memulakan langkah pertama mempelajari ilmu pidato dan pengucapan awam ini. Seperti kata guru saya “ langkah pertama itu adalah harapan, sedangkan tidak melangkah langsung tiada harapan” .

1 comment:

  1. Tahniah, tak sempat bantu Dr Syed kerana saya sedang berada di UK sambung Master.-Jufitri, NYDP ABIM Rembau-jufitri1979@yahoo.com

    ReplyDelete